3.5/5 

Originele variant op de oneindige stroom highschoolfilms (en series) die Hollywood al zo’n 40 jaar uitspuugt. Het genre bereikte midden jaren 80 grote hoogten met het werk van met name John Hughes, maar sindsdien blijft het bij af toe een uitschieter (Dazed and Confused, Clueless, Rushmore, Election, The Virgin Suicides, Donnie Darko, Brick en series als My So-Called Life en Friday Night Lights).

In Easy A raakt scholiere Olive Penderghast (Emma Stone) in de problemen als ze haar beste vriendin vertelt dat ze naar maagdelijkheid heeft verloren aan een date. Een jongen wiens bestaan ze alleen maar verzonnen heeft om niet mee op een kampeerweekend te hoeven. De verhalen rond haar losbandigheid nemen toe, zeker als ze akkoord gaat om te doen alsof ze flink van bil gaat met haar beste vriend. Die is homo maar wil toch liever een hetero image om zich te kunnen handhaven in de arena die highschool heet. Olive vindt het feit dat ze nu wel opgemerkt wordt (en hoe) in eerste instantie wel leuk maar later wordt het steeds zwaarder om er niet aan onderdoor te gaan.  Uiteindelijk besluit ze gebruik te maken van haar imago om het één en ander te veranderen op school.

De film is vaak simpel qua typeringen en het eenzijdig wegzetten van groepen (vooral de Christelijke die-hards zijn wel erg monomaan) maar tegelijk hoort dat bij een genrefilm als deze. Olive’s ouders zijn zo cool en supportive dat ook daar de geloofwaardigheid ver te zoeken is. Easy A is het sterkst als de film vol voor de satire gaat in het karakteriseren van het regime en de groepsdruk waaronder scholieren gebukt gaan. Regisseur Will Gluck is zelf een groot fan van John Hughes en hij stopt een paar directe referenties naar diens films in de verhaallijn. Het lot van Olive wordt gespiegeld in Nathaniel Hawthorne’s The Scarlet Letter, een boek dat in de klas bestudeerd wordt en waarin een vrouw ook gebukt gaat onder een slechte reputatie. Emma Stone is erg goed als de vrijgevochten maar ook kwetsbare Olive.