Op papier is dit een western maar The Homesman is totaal niet te vergelijken met een film van John Wayne of Clint Eastwood. Al zitten er wel elementen in van diens Unforgiven. Nee, de films die me het eerst te binnen schieten zijn Tommy Lee Jones’ eigen debuut The Three Burials Of Melquiades Estrada en Kelly Reichardt’s Meek’s Cutoff.
Tommy Lee Jones heeft wel wat met begrafenissen. Ook hier vallen weer veel doden en worden er verschillende graven gegraven. In The Homesman gaat de alleenstaande Mary Bee Cuddy (Hillary Swank) op pad om drie andere vrouwen uit haar dorp (het is eigenlijk meer een vlakte met in de grond verzonken hutten) in Nebraska terug te brengen naar hun familie in Iowa. De vrouwen zijn gek geworden na het verlies van hun kinderen. Cuddy is rechtdoorzee, consciëntieus, voorzien van een sterke moraal en ook saai. Alles wat de man bij wij ze hulp inroept niet is. Deze onbehouwen George Briggs (Jones) is zo subtiel als een kanon en heeft totaal geen boodschap aan de ‘goede’ kant van hun missie. Als hij maar betaald wordt. Met deze tegenstelling is een klassieke filmsetup geschapen.
De plot is heel simpel en moet het dan ook hebben van karakterontwikkeling en camerawerk. Dat zit wel goed. De vlaktes van Nebraska zien er schitterend uit en je kunt personages met diepte wel overlaten aan Tommy Lee Jones en Hillary Swank. De film is in alles tegengesteld aan de heroïek die vaak in westerns zit. De misere en het leed sijpelen in alles door. De twee leads trekken naar elkaar toe maar totaal anders dan wat je in een klassieke western verwacht. Toch is The Homesman wel erg kaal. Iets meer verhaal was wel prettig geweest.