RTL Nederland neemt Bright over van Veen Media. Het technologieplatform wordt ondergebracht bij RTL Z, het economisch nieuwskanaal van RTL. Op 7 september wordt dat gelanceerd als volwaardige zender met technologie en innovatie als belangrijke speerpunten. Door Bright aan zich te binden hoopt RTL dat waar te maken.
Vanaf september is RTL Z te zien in het digitale basispakket, naast de andere zenders RTL 4, 5, 7 en 8. Bright krijgt bij RTL Z een eigen tv-programma. Onder de naam Bright TV zal oprichter Erwin van der Zande het wekelijks presenteren met technologiejournalist Merijn Doggen van RTL. RTL Z hoopt met de overname in te spelen op de “groeiende nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen zoals de robotisering van de samenleving, zelfrijdende auto’s, de laatste gadgets en de opkomst van wearables.” Bright zal ook het technieuws gaan verzorgen voor RTLZ.nl en actief zijn als techadviseur bij andere economische onderwerpen.
Bright timmert al jaren aan de technologieweg. De website is sinds 2005 in de lucht en heeft ook acht jaar bestaan als tijdschrift. Maar door tegenvallende opbrengsten is Bright Magazine op 1 januari 2014 gestopt. Het is vervangen door Bright Ideas, een betaald tweewekelijks webmagazine met langere artikelen over technologische vernieuwing. Op de site probeert Bright bezoekers aan zich te binden met offline activiteiten, een eigen app en een webshop. Een succesnummer van Bright zijn de Uitpakparty’s. Daarin halen redacteuren gadgets uit de verpakking en gaan ze direct testen. De party’s trekken veel bezoekers, ook via het eigen YouTubekanaal. Bright Bunch is het gratis lidmaatschapsplatform. Zodra ze ingelogd zijn kunnen leden de site bannervrij bekijken, reageren op artikelen en prijzen winnen. Techfest Bright Day is een event waarop bezoekers alle besproken gadgets kunnen testen, de Uitpakparty’s live kunnen volgen en sprekers dieper in gaan op actuele technologiekwesties. Dit jaar groeit het uit naar een tweedaags event op het Westergasterrein in Amsterdam. Rond het thema ‘Tech meets Design’ organiseert Bright op 4 juni ook een Bright Night tijdens de Dutch Technology Week in Eindhoven.
Met de site en de app trekt Bright maandelijks een kwart miljoen bezoekers. In februari 2015 vierde Bright zijn tienjarig bestaan. RTL Nederland benadrukt dat Bright blijft bestaan in zijn huidige verschijningsvorm. Wel zullen komende zomer de site en de app vernieuwd worden en komen er apps voor de Apple Watch en Android Wear.
Het verleden heeft bewezen dat overnames in de mediawereld flink fout kunnen gaan. Ze worden te laat ingezet, het ontbreekt aan een strategie waarin de overnamekandidaat een duidelijke rol krijgt in de eigen plannen of de kopende partij zuigt de prooi leeg. Het Apax-bewind bij PCM tussen 2004 en 2007 is een voorbeeld van het laatste. PCM bleef achter met een schuld van 110 miljoen euro. De overname van SBS door Sanoma is een strategieprobleem. De Finse mediagigant lijkt niet goed raad te weten met de tv-zender. Bij de desastreuze overname van Hyves door TMG spelen zowel een slechte timing als een ontbrekende strategie.
Maar met de timing en strategie van RTL Nederland lijkt niets mis. En bij Bright valt financieel weinig te halen. Het kapitaal zit in kennis, ervaring en een nieuwsgierige houding. Technologie is here to stay. Het heeft een grote impact op ons leven en dat belang lijkt de komende jaren alleen maar toe te nemen. Bright maakt dat al sinds 2005 zichtbaar en kan die visie bij RTL Z verder, en aan een groter publiek, uitdragen.