Er zit wat in van Shakespeare’s Romeo en Julia in en qua stadsdynamiek doet het denken The Wire, maar Santos is vooral heel Rotterdams. De idealistische Yola en de zowel energieke als flegmatieke Glenn hervinden elkaar als hij uit de gevangenis komt. Glenn wil nu echt wat van zijn leven maken en Yola wil niks te maken hebben met de criminele praktijken van haar moeder, het dominante hoofd van de Kaapverdische familie Dos Santos. Die moeder (een geweldige rol van Romana Vrede) heeft echter haar eigen plannen voor haar dochter, waarin er geen plek is voor Glenn. Die heeft intussen de grootste moeite op het rechte pad te blijven vanwege zijn beste vriend Jermaine en Kikker, de crimineel die hem in wil lijven.

Ik moest de ondertitels aanzetten om de straattaal te volgen waarin de serie is gedrenkt. Dat, in combinatie met de locatie-opnames in de stad waar ik 15 jaar heb gewoond, is het sterkste punt van de serie. De serie toont overtuigend wat een wereldstad Rotterdam is. De acteurs zijn uitstekend en maken dat Santos authentiek voelt. De combi van liefdesdrama en misdaadverhaal en de nadruk op familiebanden en hoe ver loyaliteit moet gaan, werkt ook prima. Maar het verhaal is rommelig en ongeloofwaardig en bij een aantal losse scenes vroeg ik me echt hardop af wat personages in hemelsnaam aan het doen zijn. Het eindoordeel is echter toch positief. Voor een mogelijk vervolg graag nog iets verder schaven aan het scenario.