Foto van Jetta in het park op de Gianicolo, 24 maart 1924

Direct boven de wijk Trastevere, aan de westkant van de rivier de Tiber, rijst de Gianicolo (of Janiculum) uit boven de stad Rome. Deze heuvel biedt een geweldig uitzicht over de eeuwige stad en is een geliefde plek voor stadsbewoners. Dat moet het voor Escher ook zijn geweest, vooral het park rond de Villa Doria Pamphili. In dit grootste openbare park van Rome konden hij en zijn vrouw Jetta ontsnappen aan het lawaai en de drukte van de stad. Vanaf zijn woning aan de Via Alessandro Poerio was het nog geen half uur lopen. Hij maakt er foto’s van het uitzicht. Deze verwerkt hij ook in prenten. Een daarvan is Sint Pieter [gezien] vanaf de Gianicolo [Rome] uit februari 1935.

Zoals meestal het geval is bij Escher is de prent een mengeling van feit en fictie. De houtgravure combineert een verkaveld boerenlandschap met daarop een solitaire boom met een uitzicht op de Sint Pieter en de omringende bebouwing. Een idealistisch en verstild beeld dat weinig met de werkelijkheid te maken heeft. Ook in die tijd had je geen vrij zicht op de beroemde kerk en in dat zicht waren zeker geen landbouwvelden te zien. De boom, die Escher prachtig laat contrasteren met zijn omgeving door er een witte lijn omheen te snijden, heeft er ongetwijfeld gestaan. Al is het onwaarschijnlijk dat deze in zijn eentje het blikveld kon domineren. Escher zet de werkelijkheid naar zijn hand, net zoals hij doet in die andere prent waarop de Sint Pieter zo prominent is te zien: San Michele dei Frisoni.

Gianicolo, 2 februari 1924


Dit artikel verscheen eerder op www.escherinhetpaleis.nl