Bijzondere mix van biografie en fictie, deze film die weer is gebaseerd op de gelijknamige roman van Susan Scarf Merrell. Daarin landt het fictieve echtpaar Rose en Fred Nemser middenin het huwelijk van auteur Shirley Jackson (Elizabeth Moss) en literatuurcriticus en -docent Stanley Hyman (Michael Stuhlbarg). Maar wat er precies waar is in deze film is niet zo relevant. Als kijker wordt je meegezogen in het wonderlijke leven van een auteur die zelf ook zo weinig mogelijk met het echte leven te maken wilde hebben.

De versie van Shirley die Elizabeth Moss (Mad Men, The Handmaid’s Tale) neerzet, is een vileine, intelligente maar ook verbitterde en angstige vrouw die meer van het leven verwacht dan het huwelijk met Stanley en haar boeken haar kunnen geven. Met Stanley is ze voortdurend bezig met een verbaal steekspel waarbinnen voor warmte en genegenheid weinig plaats lijkt. Na een aarzelende start zoekt ze die vooral bij Rose die zich ontpopt tot een parter in crime. De twee vrouwen vormen een front tegen de uithuizige en ontrouwe mannen. Hun sensuele spel wordt van dichtbij gevolgd door de camera die er vaak bovenop kruipt en speelt met out-of-focus en onscherpe beelden om de dromerigheid te benadrukken.

Mooie film met ijzersterke rollen van Stuhlbarg (A Serious Man, Boardwalk Empire) en vooral Moss. De werkelijkheid van Shirley de film is meeslepender dan die van Shirley de auteur. En dat had die laatste vast prachtig gevonden.