4/5 

Het schijnt dat hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts voor zijn rol een Robert DeNiroke heeft gedaan; 27 kilo aangekomen én hij heeft een plat Limburgs dialect aangeleerd. Ik zie m voor het eerst dus kan niet oordelen, maar dat hij een sterke rol neerzet die waarachtig dreigend en tragisch is, is een feit.

Rundskop lijkt in eerste instantie over de hormonenmaffia op het Vlaamse en Waalse platteland te gaan. Met louche personages die elkaar wantrouwen en overal leugens en bedrog zien. Schoenaerts is Jacky Vanmarsenille, een flink uit de kluiten gewassen vetmester die werkt op de boerderij van zijn ouders, ergens in de buurt van Sint-Truiden. Hij weet niet beter dan dat zijn runderen wel wat hulp kunnen gebruiken bij het groeien. Sterker nog, hij zelf ook. Als die hormonen goed zijn voor zijn koeien, dan vast ook wel voor hem. Maar dat hij zichzelf zo opblaast heeft een aanleiding: er is in zijn jeugd iets tragisch gebeurt dat zijn ‘mannelijkheid’ in de weg staat. Kunstmatige hulp was nodig om dat te corrigeren. Maar Jacky is nogal doorgeslagen.

Dan blijkt ook dat alle hormonenmaffiaperikelen vooral als achtergrond dienen voor de crisis van Jacky. Tot die tijd lijkt Rundskop een misdaaddrama, maar via een indrukwekkende flashback kom ik erachter wat er is gebeurd. En dat Jacky sindsdien overal beren op de weg ziet en eigenlijk niet in staat is tot menselijk contact. Zeker niet met vrouwen. Omdat Jacky nauwelijks praat is zijn personage vooral fysiek aanwezig maar Schoenaerts doet dat fantastisch. Als een geketende stier briest hij om zich heen, zijn omgeving van zich vervreemdend en onmachtig zijn vicieuze cirkel te doorbreken.

Rundskop is een zware film, loodzwaar bij vlagen. Zeker als er ook nog slowmotionshots gebruikt worden. Er wordt wel gepoogd de film wat lichter te maken, met de introductie van twee niet al te snuggere garagisten en een vreemde semiromance tussen een oude maat van Jacky en een agent die achter de bende aan zit, maar dat werkt niet echt. Het leidt vooral af van waar het om gaat hier.
Niettemin, uniek en indrukwekkend en voor de zoveelste keer laten de Belgen zien dat ze gewoon betere films maken dan wij.