Nederlandse muzikanten verdienden in 2013 gezamenlijk 158,8 miljoen euro in het buitenland. Bijna 80% van dat bedrag werd verdiend met optredens van dance-artiesten. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra.
De exportwaarde van de Nederlandse populaire muziek stijgt voor het negende jaar op rij. In 2012 was de exportwaarde 130 miljoen euro. Bij de eerste berekening in 2004 was het totale bedrag nog 31,6 miljoen euro.
Artiesten verdienen geld met de verkoop van muziek maar verreweg de meeste inkomsten komen uit optredens. Daarbij is het zaak zo vaak mogelijk op te treden tegen zo hoog mogelijke gages. Daarin zijn dance-artiesten onverslaanbaar. Zowel in aantallen optredens als in beloning winnen ze het van niet-danceacts. De Nederlandse act met de meeste optredens in het buitenland in 2013 was het duo Bingo Players: 157. De top vijf wordt verder gevormd door R3hab, Laidback Luke, Chuckie en Afrojack.
De eerste niet-danceact is Jacco Gardner. Met 125 optredens staat hij op plaats dertien. Tim van Tol volgt op 21 met 102 optredens. Andere bekende artiesten met veel optredens in het buitenland zijn André Rieu (55) en Herman van Veen (62). André Rieu is al jaren de grootste populair klassieke act ter wereld, op basis van omzet. Volgens het Amerikaanse muziekblad Billboard kwam hij in 2013 op bijna 50 miljoen dollar, omgerekend ruim 36 miljoen euro. Maar omdat zijn kosten ook groot zijn blijft er aan zuivere winst een stuk minder over. 3,4 miljoen euro in 2011, volgens nieuwssite Z24. Over 2013 zijn nog geen cijfers bekend.
Het belangrijkste exportland is de Verenigde Staten. Daar werd 1.350 keer opgetreden. Ruim drie keer zoveel als nummer twee Duitsland, met 417 keer optredens. In totaal zijn meer dan 843 Nederlandse acts in 2013 op enige of grote mate actief geweest in het buitenland, in 2012 waren dit er 787. Het aantal optredens in 2013 steeg met ruim 21 procent ten opzichte van 2012.
Veel dance-artiesten zetten hun muziek online, vaak zonder kosten voor de fans. Op sites als Beatport en Soundcloud kunnen ze muziek afspelen en downloaden. Ook abonnementsdiensten als Spotify en Deezer zijn belangrijke portalen om muziek bij fans te krijgen. Deze tactiek leidt tot een sterke band met het publiek en dit drijft de kaartverkoop voor optredens op. Naast verkoop van tracks en albums (fysiek en digitaal), het betaald streamen van muziek en kaartverkoop voor optredens, hebben top-dj’s nog meer mogelijkheden voor extra inkomsten. Zo fungeren ze vaak als producer, (re)mixer of songwriter van andere artiesten. Het produceren van tracks en albums en het schrijven van muziek levert geld op. Wereldartiesten laten Nederlandse dj’s remixen maken van hun eigen nummers. Ook sponsorcontracten en de verkoop van merchandise zorgen voor veel inkomsten.
Afrojack en Giorgio Tuinfort ontvingen in oktober 2013 een BMI Dance Award en Pop Award als schrijvers van de wereldhit ‘Titanium’ van David Guetta. Ook kreeg dezelfde Afrojack, nu met Fabian Lenssen, een BMI Pop Award voor ‘Finally found you’, de hit van Enrique Iglesias. Giorgio Tuinfort kreeg solo een BMI Pop Award voor zowel ‘I can only imagine’ als ‘Turn me on’, twee andere grote hits van David Guetta. Afrojack maakte o.a. een remix van ‘Wrecking ball’ van Miley Cyrus. Tot de grote eigen hits van 2013 behoorden ‘This Is What It Feels Like’ van Armin van Buuren, ‘I Could Be The One’ van Nicky Romero met Avicii en ‘Animals’ van Martin Garrix.
Een belangrijke basis voor een goed inkomstenjaar voor Nederlandse dj’s is een hoge notering in de jaarlijkse DJ Mag Top 100. Nederland doet het daarin al jaren goed. In de lijst van 2014 staat de Nederlandse dj Hardwell voor het tweede jaar op 1. Andere goed scorenden zijn Armin van Buuren(3), Martin Garrix (4, komend van 40), Tiësto (5), Nicky Romero (8), Afrojack (12) en Blasterjaxx (13, komend van 71).
Zo hebben Nederlandse dance-artiesten veel mogelijkheden om geld te verdienen. Volgens onderzoeksburo Forbes bracht Tiësto in 2013 28 miljoen dollar mee naar huis. Afrojack doet het met 22 miljoen en nieuwkomer Hardwell kwam tot 13 miljoen. Armin van Buuren haalde 12 miljoen op. Maar dj’s maken ook veel kosten. Ze hebben een tiental mensen in dienst (Armin van Buuren zelfs 35), dienen voor hun eigen licht- en vuurwerkshow te zorgen en huren niet zelden een privéjet om zich te verplaatsen.
De gages waarmee gerekend wordt in het onderzoek zijn geanonimiseerd. Volgens Buma/Stemra is dat de enige manier om goed gefundeerde cijfers te kunnen presenteren. Afrojack haalde de 22 miljoen dollar met 148 optredens, maar een groot deel van zijn inkomsten komt daarnaast uit zijn produceractiviteiten en sponsorcontracten. Datzelfde geldt voor nummer 1 Tiësto, die tot 128 optredens kwam. Gages per optreden zijn daarom niet te berekenen. Maar volgens concert data leverancier Pollstar haalde Tiësto in 2013 een gemiddelde van 250.000 dollar per optreden.